Poate ca iti doresti (sau nu, dar ti-ar prinde tare bine) sa iesi in fata in comunitatea colegilor de specialitatea ta la congresele nationale. Poate pentru mangaierea orgoliului, poate pentru a castiga ceva influenta sau poate pentru ca tu chiar crezi ca medicii din specialitatea ta pot face mai mult, mai bine, mai usor (si/sau poate mai distractiv).
Nu am fost la congresele tuturor specialitatilor din tara dar din cate am vazut, putine prelegeri ies in fata prin tematica si mod de prezentare. Majoritatea abordeaza teme pur medicale, multe se repeta iar multe nu spun nimic nou („rezultatele noastre confirma ceea ce stie defapt toata lumea”).
Cunostintele medicale (alaturi de experienta acumulata) sunt poate responsabile de circa 80% din succesul (iar lipsa lor de 80% din insuccesul) demersului de diagnosticare si terapeutic al majoritatii medicilor. Restul de 20% constau intre altele din atitudine, comunicare eficienta cu pacientul, apartinatorii si colaboratorii medicului. Aici intrezaresc o mica problema: aceea ca 100% din efortul de instruire din facultate si ulterior prin congrese simpozioane si cursuri de instruire sunt dedicate acumularii de cunostinte medicale. Si aproape deloc pentru restul.
In ceea ce priveste perceptia pacientului despre calitatea serviciilor oferite de medic mai mult de 80% nu au de-a face cu cata medicina cunoaste medicul sau daca pacientului i-a mers mai bine sau nu dupa vizita la medic. Ceea ce vede pacientul este: daca a fost ascultat sau nu, daca i s-a prescris o solutie potrivita lui si nu un tratament pe care nu si-l permite sau nu-l poate urma, daca medicului pare sa-i pese de pacient, daca medicul este interesat de bunastarea pacientului pe termen lung, daca medicul i-a explicat sau s-a asigurat ca pacientul stie ce are de facut la iesirea din cabinet… Ei bine, aici suntem foarte departe cu instruirea.
Iata de ce iti fac o propunere cel putin iesita din rand. In loc sa te zbati sa comunici ceva ce (mai) toata lumea stie si de care este deja plictisita, fa-ti curaj si cauta teme noi pentru participanti care sa suplineasca lipsurile din instruirea formala a medicilor. Cauta problemele profesionale non-medicale cu care colegii tai se confrunta si prezinta solutiile tale. Daca nu le ai cauta si experimenteaza unele.
Poate ca la inceput vei fi privit suspicios (si eventual usor frivol; si Caragiale a avut parte de asta) dar sunt motive serioase pentru care multi dintre colegi sa iti aprecieze efortul:
- Este altceva, va face apel la alte zone corticale (mai putin obosite) ale spectatorului si ii va trezi atentia.
- Cu cat este mai frecventa problematica abordata cu atat oamenii se vor fi confruntat cu ea si vor fi mai participativi.
- Este un act de curaj si oamenii onesti ii apreciaza pe curajosi. Presupun ca ti-ar prinde bine aprecierea unor astfel de oameni.
Nu iti rata sansa ta de a fi facut cea mai memorabila prezentare la urmatoare editie a congresului specialitatii tale! Poti aborda tematici de genul:
- managementul diferitelor procese din spital/sectie
- managementul resurselor umane (in subordinea ta)
- managementul activitatilor de invatamant universitar si postuniversitar
- marketingul cabinetului sau al institutiei unde lucrezi
- comunicarea interna sau cu pacientii.
Maine voi prezenta o lunga lista de sugestii pentru astfel de teme. Probabil ca unele nu vor functiona pentru specialitatea ta iar altele nu vor functiona pentru tine. Vor fi insa destule dintre care sa o alegi pe prima. Si apoi pe urmatoarea, si apoi pe urmatoarea.
Partajează pe WhatsAppNicolae-Iordache IORDACHE este deopotrivă consultant, trainer și coach, vorbitor și autor. Absolvent al Facultății de Medicină din cadrul UMF “Carol Davila” din București în 1995, și-a completat studiile cu un program MBA oferit de Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio, SUA & CEU Budapesta, absolvit în 2002. Nu a practicat medicina niciodată, însă pe întregul parcurs al carierei a fost foarte aproape de medici. Și-a început activitatea profesională la Service Civil International – România -, însă cea mai mare parte a carierei și-a desfășurat-o în diferite funcțiuni de management domestice și internaționale a două companii farmaceutice – Richter Gedeon și Novartis. A publicat cărțile Cine ești tu, doctore?, primul ghid românesc pentru construcția brandului de doctor publicat în 2013 împreună cu Olivian Breda, si RePrezintă!-De ce și cum să îmbrățișezi discursul schimbării în sănătate. Pe lângă acestea, el mai îngrijește și blogul www.cetd.ro, dedicat educației non-curriculare pentru medici.