Cât de serios ești când vorbești de schimbare?

Să luăm un exemplu. Te gândești că sângele este mai mereu o problemă în secţiile de chirurgie și ATI ale spitalelor mari.  Complicaţiile care intervin din transfuzii nu sunt nici ele de neglijat. Sângele pacientului devine o resursă preţioasă și fără bătaie de cap prea mare. Dar dacă ai administra-o mai bine? Cum ar fi?

Gestionarea sângelui pacientului (GSP): să pregătești pacientul să aibă mai mult sânge înainte de intervenţia chirurgicală și să limitezi  pierderile și nevoia de transfuzie în cadrul acesteia. Cine să o facă? În varianta limitării pierderilor din timpul operaţiei, e treaba echipei medicale. Similar, în cazul transfuziei, pacientul are puţine opţiuni. În etapa preoperatorie însă, el trebuie să înţeleagă rolul, scopul și obiectivele propriei pregătiri în caz de anemie. Te-ar ajuta să îţi fie partener, mai ales că face asta, în principal, în interesul lui. Mai trebuie să aliniezi și întreg personalul de îngrijire în spatele acestui obiectiv.

Poate gândești că pacienţii și familiile lor ar trebui să înţeleagă mai bine ce e de făcut. Și-atunci le faci un pliant cu informaţii pe înţelesul lor.

Poate gândești că, odată ce au înţeles, trebuie să se pună pe treabă, să știe ce au de făcut, iar atunci le faci „Planul meu pentru anemie”.

Poate gândești că oamenii ar trebui să aprecieze mai mult nevoia de sânge și să înţeleagă gestul profund uman de a dona sânge celor încercaţi. Și atunci gândești să faci o expoziţie de desene despre transfuzie și rolul ei, unde să expună deopotrivă artiști, personal
medical și, mai ales, beneficiarii acestui gest, pacienţii. Și o expui la
vedere în holul spitalului.

Poate că poveștile, strigătul de ajutor și gratitudinea celor încercaţi de nevoia de sânge care umblă prin cotloane virtuale merită scoase la lumină și împărtășite celor încă lipsiţi de asemenea griji. Și atunci scoţi în văzul tuturor mesajele ce bântuie prin cotloanele virtuale.

Poate crezi că un montaj video ar fi mai explicit pentru cei care se plictisesc prin sălile de așteptare. Și atunci decizi să-l faci. Poate că ideea de GSP merită să fie mai des pe buzele tuturor. Și atunci poate că te gândești să decorezi mediul de lucru cu mici mesaje de reamintire: un halat, o cană, un tricou…

Poate vrei ca GSP să aibă o mai mare greutate în mintea personalului
din spital. Și atunci dedici o zi din an acestei idei și faci evenimente
deopotrivă sociale și știinţifice care să o întărească.

Sau poate că vrei să le faci pe toate, ca să te asiguri că sunt șanse minime ca cineva să scape neatins și nepătruns de idee.

Articolul este inspirat de prezentarea prof. dr. Ioana Grigoraș, coordonatorul GSP la Institutul Regional de Oncologie Iași, în
cadrul congresului SRATI.

O parte dintre cele de mai sus le puteţi găsi pe site-ul oficial al institutului.

Pentru mine a fost o încântare să descopăr că un spital românesc
dorește și reușește să comunice, angajând metode complexe de comunicare, în favoarea schimbării pe care adeseori nu le întâlnești
decât prin corporaţii și arareori prin campanii electorale. La fel de
încântător a fost și să descopăr un lider profesionist fascinat de această
temă a comunicării. Și sunt încrezător că asemenea exemple vor face
tot mai mulţi „pui”. De aceea scriu despre ele.

Acest articol a fost publicat în Viața Medicală din 31.05 2019.

Nicolae-Iordache Iordache (416 Posts)

Nicolae-Iordache IORDACHE este deopotrivă consultant, trainer și coach, vorbitor și autor. Absolvent al Facultății de Medicină din cadrul UMF “Carol Davila” din București în 1995, și-a completat studiile cu un program MBA oferit de Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio, SUA & CEU Budapesta, absolvit în 2002. Nu a practicat medicina niciodată, însă pe întregul parcurs al carierei a fost foarte aproape de medici. Și-a început activitatea profesională la Service Civil International – România -, însă cea mai mare parte a carierei și-a desfășurat-o în diferite funcțiuni de management domestice și internaționale a două companii farmaceutice - Richter Gedeon și Novartis. A publicat cărțile Cine ești tu, doctore?, primul ghid românesc pentru construcția brandului de doctor publicat în 2013 împreună cu Olivian Breda, si RePrezintă!-De ce și cum să îmbrățișezi discursul schimbării în sănătate. Pe lângă acestea, el mai îngrijește și blogul www.cetd.ro, dedicat educației non-curriculare pentru medici.


Trimite comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.



©2019 Cine ești tu, doctore? Termeni și condiții | Politica de confidențialitate