În articolul de față o să vorbesc un pic despre acțiunea de a aștepta, de a te pregăti de ceva, o să iau un mic ocol, și la final voi da câteva sfaturi, dacă mi se permite dintr-o postură de non-medic, pentru medici.
Am fost azi de dimineață la vot. A trebuit să aștept vreo 5-10 minute, cam așa, până când au fost aduse niște ștampile. Și aș fi putut ca în acest timp să îmi scot telefonul mobil, dar am făcut, intenționat, altceva – m-am gândit la procesul de votare. Nu foarte intens, dar m-am gândit. Și la un moment dat am observat cum o doamnă se uita pe buletinul de vot afișat ca exemplu în afara secției, și i-am urmat exemplul și m-am uitat și eu.
Câteva observații de început:
- Dacă atunci când în timpul de așteptare în loc să mă uit la telefonul mobil sunt atent la cele din jurul meu, îmi pot veni idei. Pot să mă gândesc în detaliu la ce urmează să se întâmple, unde pun ștampila.
- Un alt aspect e că pot observa lucruri din jurul meu. Estimez ca e destul de probabil să nu o fi văzut pe doamna care se uita la exemplarul de buletin de vot.
- În fine, un aspect important e că abilitatea de a trece din modul „virtual” – „Sunt în telefon, sunt atent la universul din el” – la modul „real” – „Am închis telefonul, acum sunt atent” – consider că e supraevaluată. Ne supraevaluăm abilitatea de a trece dintr-o stare în alta. Am închis telefonul în 2 secunde, dar mintea nu schimbă planurile așa de repede, rămânem „agățați”.
Am fost acum vreo lună la Poștă. Coadă, desigur. Dar, din nou, nu mi-am scos mobilul, ci am fost atent la cele din jur, lucru care m-a ajutat să observ că am nevoie să completez un formular, l-am cerut, l-am completat, și am rezolvat lucrurile mai rapid.
Mai demult, am fost la Poștă, stăteam pe mobil, doamna de la oficiu a întrebat „Cine urmează?”, și, până mi-am revenit în stare, un bătrânel s-a băgat în față. Lucrul respectiv m-a iritat atunci, dar e o oarecare justificare – eu nu eram în momentul respectiv la coadă, eu eram într-o lume virtuală, din care nu am ieșit suficient de repede.
Nu demult, am găsit o promoție foarte bună pe Amazon.com (SUA) pentru niște hard disk-uri externe. Cei care o semnalaseră, Lifehacker, precizau că e posibil să dispară rapid acea promoție. M-am tot gândit la tot felul de lucruri – cum e cu taxa de import? Cât costă hard-disk-uri similare în Europa? Am adaptor priză? Să comand pe Amazon Smile? Unde să livreze? E de încredere brandul? Oare chiar am nevoie de hard-disk? Dar să fie extern sau intern? Dacă tot fac comanda, nu comand și altceva? Și până m-am avântat eu în întrebări, am stat vreo 20 de minute înainte și înapoi, promoția a fost retrasă. Ar fi fost, consider, cu totul altă abordarea dacă aș fi fost de la bun început într-o stare de „Am nevoie de hard-disk extern, așa că voi cumpăra. Ulterior, pot anula comanda”. Scenariul a fost așa – „Zi de week-end, sunt la calculator, relaxare, apare o promoție, ce fac?”. Optim ar fi fost „E o promoție, cumpără și anulează după”. Sfatul de față nu se aplică oricăror circumstanțe, luați din el că dacă ești într-o anumită stare, e greu să treci într-o alta.
Care ar fi concluziile pentru medici?
- Dacă aveți o sală de așteptare, puteți ca înainte ca un pacient să intre la consultație să îi dați ceva de făcut:
- Să completeze un chestionar general, care să vă ajute, ulterior, să luați o decizie mai rapidă;
- Să vă completeze și furnizeze un formular de feed-back (în situația în care persoana respectivă a venit anterior la dvs.);
- Să îi dați o foaie pe care să își noteze niște întrebări cu care a venit la dvs., și să își lase un loc pentru răspunsuri;
- Să aveți un scurt afiș – „Mai degrabă decât să fiți atenți la telefon, încercați să vă gândiți la momentul când veți intra în cabinetul medicului, și pregătiți-vă pentru eventualele întrebări”.
- Consider că și medicii ar trebui să se pregătească:
- În aproape toate situațiile în care am fost la medic, mi s-au dat sfaturi (uneori puține, alteori – mai multe), sfaturi pe care nu eram îndemnat să le notez atunci. Cum ar fi dacă un medic nutriționist ar avea o foaie deja tipărită cu sfaturi pentru o alimentație corectă, pe care să o dea fiecărui pacient? Cum ar fi ca un stomatolog să aibă o listă de lucruri de făcut pentru o bună igienă orală?
- Să zicem că vine un pacient și pune o întrebare care are legătură cu niște analize, și când vor veni analizele, se va putea răspunde la întrebare. Util ar fi aici ca medicul să noteze undeva într-un dosar al pacientului acea întrebare, iar când pacientul vine cu analizele, să nu cadă strict în responsabilitatea pacientului să rețină întrebarea, ci și a medicului;
- Poate un pacient va veni la medic cu întrebări, va primi răspuns, dar sunt multe informații. Nu cade în treaba medicului să îi dea un pix și o foaie, dar consider că ar ajuta.
Ca o concluzie generală a articolului, consider că, cu măcar 5-10 minute înainte de a intra într-un cabinet medical, ar trebui ca un pacient să fie atent și concentrat pe viitoarea conversație, iar nu cu mintea în lumea virtuală a telefonului mobil. Și, de asemenea, sunt mici lucruri care pot face ca procesul prin care un pacient se pregătește să intre în cabinetul medicului să fie unul mai de folos.
Partajează pe WhatsAppOlivian Breda este Internet marketer din 2006, și lucrează în domeniu ca freelancer din 2009. Se ocupă de audituri de site-uri, atât pe partea de SEO (optimizare pentru motoarele de căutare), cât și legat de uzabilitate (experiența vizitatorilor pe site-uri). Face, de asemenea, implementări de site-uri pe platforma WordPress. Ca experiențe secundare, învață de multe lucruri, chiar dacă nu sunt în activitatea lui de bază – trimitere de newsletter-e, gestionare prezență pe rețele sociale, copywriting, organizare evenimente, training-uri. A urmat în liceu un profil informatic, o facultate de afaceri internaționale (ASE București) și un masterat în comunicare și relații publice (SNSPA București). Pe partea medicală a colaborat cu CisoDental.ro pentru realizarea site-ului și pentru promovare. Ulterior, pentru DeltaHospital.ro (în prezent, Ponderas Academic Hospital) s-a ocupat de partea de SEO și uzabilitate.