Fac aceste destainuiri doar pentru a semnala ca poate fi mai avantajos sau mai profitabil sa mergi pe carari mai putin batute.
In ianuarie 2012, cand ne-am propus sa scriem cartea, fiind primul demers de gen, am discutat cu o editura careia, eu cel putin, ii sunt recunoscator pentru lucrarile publicate (in mare parte traduse). Aceste lucrari au contribuit masiv la remodelarea felului in care vad acum realitatea. Discutia s-a incheiat incurajator. Editorul ne-a dat cateva sugestii valoroase care ne-au ajutat pe durata scrierii acestei lucrari. S-au declarat interesati de propunerea noastra, singurele rezerve putand fi usor surmontabile.
Prin vara, cand am revenit la dialogul nostru am gasit lucrurile putin schimbate. Ba ca nu e carte de librarie, ba ca este de nisa, ba ca este un pic in afara sferei consacrate a editurii.
I-am spus lui Olivian ca daca vom fi refuzati nu vom cauta o alta editura ci o vom edita in regie proprie. S-a mirat si i-am explicat ca alte edituri nu ma intereseaza in acest moment pentru ca nu pot contribui cu nimic in plus la succesul cartii sau al mesajului nostru. I-am spus ca drepturile de autor oferite de edituri (7%) sunt mult prea mici si ca acestea nici nu fac prea multe pentru restul de 93%. Promovarea cartii ar urma sa fie sustinuta tot de noi din fonduri separate. Altfel stau lucrurile cand te angajezi sa suporti toate costurile dar, in schimb, poti controla singur promovarea, vanzarile si… mai ales profitul. Imi voi aminti mereu replica lui. „Pai, nu am putea sa nu mai asteptam raspunsul editurii si sa facem noi ce vrem?” Minte tanara… prejudecati putine. Refuzul editurii a venit in momentul in care noi chiar ni-l doream.
Le suntem recunoscatori pentru incurajarile initiale asa cum le suntem recunoscatori si pentru refuzul final. Ne-a stimulat sa gasim solutii mai potrivite noua si sa mai si castigam ceva in urma demersului nostru.
Deznodamant:
- Am angajat o colaborare pentru editare si promovare cu Houston NPA. Fara ei poate nici azi nu am fi fost in stare sa avem cartea tiparita. Ne-au ajutat cu corectura, au obtinut recenziile pe care le-am publicat la inceputul cartii, ne-au ajutat sa facem toate evnimentele de prelansare si de lansare, ne-au promovat pe unde au stiut si ei mai bine, ne-au ajuta cu logistica tiparirii si a vanzarii cartii.
- La aceasta ora avem vandute aproximativ 2000 de carti, ceea ce inseamna ca, pentru o carte autohtona, suntem deja promovati in prima liga.
- Nu ne-am suparat pe cei care ne-au refuzat. Pe final ne-au ajutat cu sugestii privind tipografia si tehnoredactarea si le suntem recunoscatori pentru asta. Mai mult chiar, am promovat in carte multe dintre titlurile lor care sunt relevante medicilor care ne citesc. Cumparam in continuare carti de la editura si le suntem recunoscatori ne-au pus in situatia de a cauta alternative.
- Nu avem confirmarea faptului ca se poate trai din scris carti dar avem confirmarea faptului ca o carte originala, autentica bine promovata poate oferi satisfactii ($!) si dincolo de mangaierea orgoliului.
- Cele mai optimiste sperante ale noastre legate de felul in care cartea a fost primita s-au adeverit. Suntem mandri ca am putut oferi alinare, speranta si directie cititorilor nostri. Si asta sa duca la niste servicii medicale mai umane.
Vom reveni candva cu exemple concrete (incluzand greselile si succesele noastre) despre cum sa publici o carte de la care ai asteptari.
Pana atunci, sper sa va fi inspirat ca sa vedeti dincolo de prima si cea mai cunoscuta solutie.
Partajează pe WhatsAppNicolae-Iordache IORDACHE este deopotrivă consultant, trainer și coach, vorbitor și autor. Absolvent al Facultății de Medicină din cadrul UMF “Carol Davila” din București în 1995, și-a completat studiile cu un program MBA oferit de Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio, SUA & CEU Budapesta, absolvit în 2002. Nu a practicat medicina niciodată, însă pe întregul parcurs al carierei a fost foarte aproape de medici. Și-a început activitatea profesională la Service Civil International – România -, însă cea mai mare parte a carierei și-a desfășurat-o în diferite funcțiuni de management domestice și internaționale a două companii farmaceutice – Richter Gedeon și Novartis. A publicat cărțile Cine ești tu, doctore?, primul ghid românesc pentru construcția brandului de doctor publicat în 2013 împreună cu Olivian Breda, si RePrezintă!-De ce și cum să îmbrățișezi discursul schimbării în sănătate. Pe lângă acestea, el mai îngrijește și blogul www.cetd.ro, dedicat educației non-curriculare pentru medici.