In cadrul prezentarii de la congresul de gineco-endocrinologie de la Sinaia un medic pe care il cunosc de mult a remarcat cu putina indignare in glas ca pacientii multumiti nu scriu depre medicul lor pe net spre deosebire de cei nemultumiti care sunt mai activi in aceasta privinta.
Inteleg frustrarile medicului fata de aceasta asimetrie. Insa cred ca trebuie sa privim lucrurile exact prin perspectiva simetriei.
In relatiile cu clientii (si printr-o oarecare extensie cu pacientii) simetricul opus nemultumirii nu este multumirea. Multumirea este doar normalul. Opusul nemultumirii este incantarea.
Prin natura noastra ne ducem la medic asteptandu-ne sa fim multumiti. Daca medicul (si intreg ansamblul din jurul sau) ne multumeste nu a fost starnit niciun resort intern. Asta nu-l determina sa faca efortul suplimentar de a se exprima spontan in mediul online sau in orice alt mediu. Incantarea inseamna ca a detectat un efort suplimentar din partea furnizorului lui de servicii medicale si doar atunci se simte dator sa fac un efort la randul lui. Ca va fi in online sau altundeva depinde si de alte considerente.
Este asimetric, poate usor nedrept, dar inainte de a te intreba de ce pacientii tai multumiti nu umplu Internetul cu multumirea lor intreaba-te daca tu, medic-pacient (simultan) la randul tau ai facut asta atunci cand ai fost (doar) multumit. Sau daca ai facut-o candva. Si CE te-ar determina sa o faci pe viitor. Apoi ofera acel CE pacientilor si colegilor tai.
Partajează pe WhatsAppNicolae-Iordache IORDACHE este deopotrivă consultant, trainer și coach, vorbitor și autor. Absolvent al Facultății de Medicină din cadrul UMF “Carol Davila” din București în 1995, și-a completat studiile cu un program MBA oferit de Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio, SUA & CEU Budapesta, absolvit în 2002. Nu a practicat medicina niciodată, însă pe întregul parcurs al carierei a fost foarte aproape de medici. Și-a început activitatea profesională la Service Civil International – România -, însă cea mai mare parte a carierei și-a desfășurat-o în diferite funcțiuni de management domestice și internaționale a două companii farmaceutice – Richter Gedeon și Novartis. A publicat cărțile Cine ești tu, doctore?, primul ghid românesc pentru construcția brandului de doctor publicat în 2013 împreună cu Olivian Breda, si RePrezintă!-De ce și cum să îmbrățișezi discursul schimbării în sănătate. Pe lângă acestea, el mai îngrijește și blogul www.cetd.ro, dedicat educației non-curriculare pentru medici.