Calatorim (eu si sotia mea care astazi schima prefixul) prin Lisabona. Trecem prin fata multor restaurante de prin cartierele orasului vechi pavat cu caldaram pe stradute inguste si abrupte. Din cand in cand, se iveste cate o persoana din cate un restaurant si intra in vorba cu noi.. niste pierde primavara, victime sigure. Vorbim de una de alta, cerem si primim sfaturi si apoi ne propune sa revenim la ora mesei in restaurantul lui pe care ni-l prezinta fie mai succint, fie mai creativ. La final totul se termina cu un schimb de „obrigado„, multumesc in portugheza dar care isi are radacinile intr-un „ma simt obligat”.
In mod cert urmeaza sa mancam undeva asa cum in mod cert nu vom putea onora toate propunerile. In cateva randuri am dat curs invitatiei si nu ne-a parut rau. Daca patronul sau angajatul restaurantului nu ar fi facut un mic gest de generozitate catre noi probabil ca am fi ajuns intr-un alt restaurant dintre zecile ascunse pe la parterul in panta al cladirilor din Alfama sau Bairro Alto. Multe conversatii au ramas doar simple gesturi de generozitate ale reprezentantului restaurantului. Insa probabil ca fiecare dintre cei care si-au dat silinta si-a gasit clientii care sa-i ajute sa tina in continuare usile restaurantului deschise, sa mentina traditia si sa-si bucure familiile.
Mi-e greu sa ma abtin sa nu compar experienta de mai sus cu ce traiesc o parte dintre medicii in cautare de pacienti. Pacientii, ca si mine dealtfel, vor aprecia serviciile doar dupa ce „masa a fost servita„. Insa ca sa ajunga la masa mai intai trebuie facut un gest de generozitate. Care este gestul tau?
Nu sugerez ca medicii sa iasa in strada sa hartuiasca oamenii. Ar fi ridicol. Dar un medic se intalneste zilnic cu necunoscuti, sanatosi sau bolnavi, cu studenti, cu alti colegi medici, cu farmacisti, cu rezidenti, cu asistente, cu „prietenii” de pe Facebook. Gesturi marunte de generozitate (chiar si o simpla conversatie deschisa) ii poate transforma intr-un veritabil camp magnetic care va diretiona pacienti catre medic. Doar atunci cand acestora „li se va face foame” (adica vor avea nevoie de consultatie); nu imediat!
Secretul este sa ma faci sa ma simt obrigado. (Un amestec de multumit si obligat.)
Partajează pe WhatsApp
Nicolae-Iordache IORDACHE este deopotrivă consultant, trainer și coach, vorbitor și autor. Absolvent al Facultății de Medicină din cadrul UMF “Carol Davila” din București în 1995, și-a completat studiile cu un program MBA oferit de Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio, SUA & CEU Budapesta, absolvit în 2002. Nu a practicat medicina niciodată, însă pe întregul parcurs al carierei a fost foarte aproape de medici. Și-a început activitatea profesională la Service Civil International – România -, însă cea mai mare parte a carierei și-a desfășurat-o în diferite funcțiuni de management domestice și internaționale a două companii farmaceutice – Richter Gedeon și Novartis. A publicat cărțile Cine ești tu, doctore?, primul ghid românesc pentru construcția brandului de doctor publicat în 2013 împreună cu Olivian Breda, si RePrezintă!-De ce și cum să îmbrățișezi discursul schimbării în sănătate. Pe lângă acestea, el mai îngrijește și blogul www.cetd.ro, dedicat educației non-curriculare pentru medici.