Deunazi a aparut in mass-media informatia ca medicul Mircea Conea de la Maternitatea Bucur este anchetat pentru luare de mita. Au fost explicate si niste circumstante care daca sunt adevarate cazul este destul de urat; eu sper ca niciunuia dintre cititorii acestui blog nu i s-ar putea intampla asa ceva. Si inca mai sper ca nici cazul relatat intens de mass-media sa nu fie adevarat, sa fie poate o neintelegere sau o inscenare.
Nu despre medic vreau sa vorbesc aici, nu-l cunosc, si nu apar sau acuz pe cineva a carui situatie/ cauza imi este straina. Nu stiu daca a iesit fum fara foc, nu vreau sa pun in discutie focul, dar vreau sa dezbatem putin „fumul” acestui caz.
O simpla cautare pe Google dupa cuvintele „Mircea Conea” ne arata o prima pagina plina doar de stiri legate de acest eveniment. Nu numai ca prima pagina este plina de acest gen de stiri dar in primele 10 (zece) pagini nu se vorbeste decat de asta. Si nu am mai vrut sa caut mai departe. Aceste vesti proaste vor ramane pe net chiar daca medicul va fi reabilitat si este putin probabil ca reabilitarea lui sa urce in rank atat de sus. Pentru ca oamenii nu dau clickuri la reabilitari; aceste avand titluri mult mai proaste decat „Medicul spagar X...”
Daca eventual cauti imagini, primele doua imagini sunt cu medicul „saltat” de politie alaturi de multe fotografii sugestive cu stetoscoape, plicuri si bani.
Daca vei cauta la videoclipuri pe Google, primul pe care il vei gasi va fi acesta.
Ce implica asta? Ei bine, imagineaza-ti ca esti o viitoare mamica in cautarea unui medic ginecolog. Intamplator iti ajunge si acest nume pe sub nas. Dai o cautare pe Google si ce gasesti? 10 pagini a cate 10 stiri toate proaste (chiar daca toate se refera doar la un singur eveniment). Poate ca este un profesionist bun, dar nu apare nicaieri nimic despre asta. Cata incredere poti avea intr-un medic cu astfel de reputatie? Va fi foarte greu ca cineva sa isi lase in mod voluntar sanatatea in mainile unui om cu o astfel de reputatie. In multe cazuri, o cariera se poate duce de rapa mult prea repede. Definitiv. Probabil ca un astfel de medic va mai face garzi, va mai „prinde” paciente care nu au incotro, sau care nu stiu sa caute sau nu au timp sa caute pe internet. Aceste lucruri se sterg foarte greu.
Nu voi discuta despre ce este defacut dupa ce asa ceva s-a intamplat insa as vrea sa dau cateva idei de a preveni situatiile in care o stire proasta (poate chiar neintemeiata) sa iti ruineze cariera.
- Se spune in popor sa pastrezi bani albi pentru zile negre. Aici se traduce prin a-ti crea stiri bune in vremuri bune ca cele proaste vin singure. Important este ca atunci cand cele proaste lovesc sa existe destul de mult bune care sa tina balanta sa nu se dezechilibreze spre rau.
- Un alt lucru util ar fi sa iti evaluezi singur nevoile si sa cauti sa castigi banii aceia in mod onest. Sa fii atent sa nu te ia valul pentru ca poti ajunge in starea incat nimic nu mai este de ajuns; ceea ce se traduce prin: niciun „efort” nu e prea mic pentru a avea tot mai mult. Acel efort uneori poate scapa de sub un control etic decent.
- Sa ai un reper moral fix referitor la menirea de a fi medic. Sa iti creezi un set al tau de valori care sa iti spuna foarte repede cevei putea face si ce nu vei face, cum iti alegi pacientii si pe cine refuzi, ce si cand poti cere pacientilor si ce nu vei cere niciodata pacientilor. Simplu, moral si legal.
- „Iti ia 20 de ani sa iti construiesti o reputatie si 5 minute sa o ruinezi. Daca te gandesti la asta vei face lucrurile diferit.”
- ” Nu face lucrurile pe care nu ti-ai dori sa le citeasca mama ta in ziarul de maine!„
Partajează pe WhatsApp
Nicolae-Iordache IORDACHE este deopotrivă consultant, trainer și coach, vorbitor și autor. Absolvent al Facultății de Medicină din cadrul UMF “Carol Davila” din București în 1995, și-a completat studiile cu un program MBA oferit de Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio, SUA & CEU Budapesta, absolvit în 2002. Nu a practicat medicina niciodată, însă pe întregul parcurs al carierei a fost foarte aproape de medici. Și-a început activitatea profesională la Service Civil International – România -, însă cea mai mare parte a carierei și-a desfășurat-o în diferite funcțiuni de management domestice și internaționale a două companii farmaceutice – Richter Gedeon și Novartis. A publicat cărțile Cine ești tu, doctore?, primul ghid românesc pentru construcția brandului de doctor publicat în 2013 împreună cu Olivian Breda, si RePrezintă!-De ce și cum să îmbrățișezi discursul schimbării în sănătate. Pe lângă acestea, el mai îngrijește și blogul www.cetd.ro, dedicat educației non-curriculare pentru medici.