Despre valentele sociale ale „Cine esti tu, doctore?”

Astazi este important sa fii medic bun (competent, etic, atent, civilizat); insa nu mai este si suficient. Trei lucruri noi au intervenit alterand o ecuatie deja cunoscuta:

  1. Zgomotul de fond dat de mediile de informare este mult prea mare si creeaza confuzie in randul pacientilor care nu au capacitatea de a discerne bobul de neghina cand vine vorba de competenta medicala. Medici, carduri de sanatate, tehnologii noi, terapii miraculoase, babe, vraci, deochi, reportaje cu dezastre prin spitale; toate acestea buimacesc si distrug toate semnele de referinta cunoscute.
  2. Rolul tot mai important jucat de tehnologie in medicina moderna adauga pacientilor complexitate in a alege de ceea ce au nevoie. E mai bine sa merg la o clinica cu un neurolog bun? Ori la una cu un RMN foarte performant? Ori a una cu un medic renumit in imagistica? Ma doare capul foarte tare, de care dintre cele trei am cea mai mare nevoie?
  3. Resursele de care dispun unii medici sau clinici pentru a-si promova serviciile sunt greu de contracarat. Acestia au capacitatea de a crea gravitatie pentru pacienti fara sa ofere in mod necesar servicii pe masura reclamei. Cel mai adesea, pacientii nu au capacitatea sa aprecieze valoare profesionala a actului medical si evalueaza medicul sau clinica unde merge pe criterii similare celor prin care evalueaza si furnizorul de servicii turistice de exemplu. Pentru multe dintre serviciile medicale pacientii nici nu au termen de comparatie; unele probleme odata rezolvate nu mai revin (ex. o apendicectomie).

Cu alte cuvinte, este foarte posibil urmatorul scenariu: tu poti fi foarte bine pregatit si cu o atitudine de invidiat, uneori chiar poti avea si toata tehnica de care ai nevoie si cu toate acestea sa nu gasesti succesul pe care il meriti sau pe care il astepti. La extrema cealalta, colegi de-ai tai se vor infrupta, unii nemeritat, din cornul abundentei, de care ar fi aceea.

Sunt lucruri noi pe care medicii nu le-au invatat la scoala si pe care trebuie sa le invete si sa le execute cu lejeritate daca vor sa dea valoarea asteptata vietii lor profesionale.

Stabilirea valorii pe care o ai de oferit pacientilor si comunicarea coerenta si neobosita a acesteia pe canalele potrivite este aproape obligatoriu. Numele medicului si povestile frumoase legate de el sunt prioritatea profesionala numarul unu dupa competenta medicala.

Staruinta noastra (cetd.ro) in aceasta directie are de-a face cu constiinta noastra de cetateni.

Chiar credem ca daca medicii ar intelege mai bine ca ceea ce fac adauga sau erodeaza propriul nume (reputatia profesionala) s-ar gandi de doua ori inainte de a face ceva bun sau nu, etic sau nu, de mai mult sau mai putin bun simt.

Iar daca medicii daruiti ar reusi sa iasa din pluton si sa fie mai usor de gasit (de pacienti, angajatori sau investitori) societatea in ansamblul ei ar avea de castigat.

Noi vrem sa ajutam medicii valorosi sa „rupa randurile”.

 

Pentru mai multe idei si teme de gandire stati aproape de www.cetd.ro sau cumparati cartea Cine esti tu, doctore?, disponibila la sfarsitul lui 2012.

Partajează pe WhatsApp

Lasă un comentariu