Interviu cu Nicolae-Iordache Iordache despre “Revolutia halatelor albe”

Interviu cu Nicolae-Iordache Iordache, autorul primei carti de branding personal in medicina – “Cine esti tu, doctore?”

foto_articole_Nicu_Iordache_270019478Ce este “revolutia halatelor albe”? Cum ii vor ajuta sfaturile tale pe pacienti, respectiv intregul sistem medical din Romania? 

Revolutia halatelor albe este suma schimbarilor silentioase care se produc la nivelul medicilor progresisti, care preiau controlul asupra destinului lor si care influenteaza pozitiv prin persuasiune si exemplu personal pe ceilalti. Pacientii vor beneficia de mai multa bunavointa din partea medicilor si a personalului sanitar, vor fi tratati de medici mai bine pregatiti si dedicati complet profesiei si misiunii lor. La nivel macro, sistemul medical din Romania s-ar putea “virusa” cu un nou suflu, care sa aduca schimbari in bine pe toate planurile, in forme greu de anticipat. 

Cum te-ai documentat pentru a scrie cartea?

Documentarea a inceput, indirect, cu mult timp inainte sa imi propun sa scriu aceasta carte. Citesc, in medie, o carte la doua saptamani, majoritatea in domeniul business si dezvoltare personala. Zilnic, imi petrec o ora urmarind aspecte similare si in mediul online. De cinci ani, ii ajut si pe altii sa se dezvolte in aceste directii. De 16 ani, lucrez cu medici din diferite specialitati si am vazut atat salturi spectaculoase, cat si caderi dramatice. Am cautat sa inteleg ce ii diferentiaza pe medici si care sunt premisele succesului si implinirii lor profesionale. Am instruit pe diferite coordonate mai bine de 200 de medici. Fiecare din aceste experiente a fost, in acelasi timp, o parte a procesului de cercetare pentru “Cine esti tu, doctore?”.

Care este cel mai important mesaj pe care cartea il transmite?

As putea sintetiza indemnul meu catre medici astfel: Creeaza-ti o reputatie autentica in mod constient, consistent si consecvent!

Care ar fi primul pas pe care ar trebui sa il faca un medic dupa ce termina de citit cartea? In ce directie sa se indrepte?  

In primul rand, trebuie sa vada unde este este si sa vizualizeze unde vrea sa ajunga (in urmatorii 10 ani), sa constate cat de mare este spatiul dintre cele doua puncte si sa aleaga cu ce il va umple, tinand cont de talentele si punctele tari ale fiecaruia.

Cum crezi ca ar trebui abordata problema malpraxisului, ca situatie de criza cu impact major asupra imaginii publice si profesionale?

In primul rand, medicii trebuie sa depuna eforturi pentru a sta cat mai departe de acest pericol. Totusi, unii dintre ei vor ajunge in situatii de malpraxis, in ciuda tuturor masurilor de precautie. In SUA, aproape 200.000 de oameni mor anual in contextul unui malpraxis.  Pastrand proportiile, nu e de asteptat sa fie mai bine in Romania. Daca medicii au actionat cu buna credinta pe toata durata colaborarii cu pacientul si familia sa, atunci suferinta tuturor celor implicati va fi serios minimizata.  Cand nu este asa si cand medicii sunt si sfatuiti prost de proprii avocati, lucrurile pot lua turnuri dramatice. Regula de baza este ca o comunicare onesta, consistenta si consecventa pe toate canalele relevante, inaintea evenimentului, poate ajuta enorm in astfel de situatii. Altfel, cand apare criza, ea aterizeaza pe un gol de comunicare, care va fi umplut exclusiv cu asocieri negative.

Cum pot evita medicii riscul ca eforturile facute pentru promovarea imaginii lor sa nu le fure din timpul si resursele alocate pentru tratarea pacientilor?

In primul rand, aproape jumatate dintre recomandarile noastre nu consuma timp. Sa comunici frumos si pozitiv cu pacientul nu ia mai mult timp decat sa comunici prost. Sa iti alegi angajati de incredere si motivati salveaza timp pe care il poti dedica altor activitati. In al doilea rand, unele dintre recomandarile noastre te vor ajuta sa te dezvolti. Daca scrii pe blog intr-un limbaj adecvat, vei fi mai clar in exprimare, ceea ce, din nou, va economisi timp. Daca incepi sa concepi si sa tiparesti cateva recomandari pentru tratamentele frecvente, vei fi mai eficient si mai clar in demersul tau, castigand la capitolele timp si imagine. Si, nu in cele din urma, exista un permanent schimb intre timp si bani. La inceput, cand esti mai putin cunoscut, se intampla sa ai mai mult timp si mai putini bani. Atunci poti investi in tine timp si sudoare. Cand ajungi sa ai succes, raportul s-ar putea sa se inverseze si sa ai mai putin timp si mai multi bani. Atunci este momentul sa investesti bani, dar fara sa iti cumperi imagine.

Cum vezi relatia dintre medicina si politica? Este real transferul de incredere? Care sunt capcanele aceste imagini duale?

Nu cred ca este o idee rea ca medicii sa fie reprezentati politic. In principiu, cred mai mult in medicul cu un brand de doctor construit pe o fundatie solida, care se implica apoi in viata politica. Acesta va fi mai ascultat si mai respectat in mediul politic, exemplul clasic fiind acela al lui Raed Arafat. Invers, ar fi contra naturii. Implicarea in conflicte zgomotoase pe teme politice, la tribune inalte sau pe suport de sticla, nu va creste numarul pacientilor care bat la usa cabinetului tau. De fapt, sunt sanse mult mai mari ca o cariera politica sa erodeze un brand bun in loc sa il sprijine, ceea ce nu inseamna ca este imposibila o imbinare fericita a celor doua dimensiuni. Sanse mai mari de succes au medicii din provincie, implicati in politica locala.

Nicolae-Iordache Iordache (348 Posts)

Nicolae-Iordache IORDACHE este deopotrivă consultant, trainer și coach, vorbitor și autor. Absolvent al Facultății de Medicină din cadrul UMF “Carol Davila” din București în 1995, și-a completat studiile cu un program MBA oferit de Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio, SUA & CEU Budapesta, absolvit în 2002. Nu a practicat medicina niciodată, însă pe întregul parcurs al carierei a fost foarte aproape de medici. Și-a început activitatea profesională la Service Civil International – România -, însă cea mai mare parte a carierei și-a desfășurat-o în diferite funcțiuni de management domestice și internaționale a două companii farmaceutice – Richter Gedeon și Novartis. A publicat cărțile Cine ești tu, doctore?, primul ghid românesc pentru construcția brandului de doctor publicat în 2013 împreună cu Olivian Breda, si RePrezintă!-De ce și cum să îmbrățișezi discursul schimbării în sănătate. Pe lângă acestea, el mai îngrijește și blogul www.cetd.ro, dedicat educației non-curriculare pentru medici.


Trimite comentariu