FAQ me (IV) In ce masura am tinut cont de dceea ce isi doresc pacientii?

„Daca as fi intrebat oamenii ce isi doreau mi-ar fi raspuns: un cal mai rapid!” – Henry Ford

La lansarea de ieri de Iasi am primit o intrebare care necesita o gandire mai atenta decat am putut dovedi la fata locului.

Am fost intrebat daca la elaborarea cartii si a conceptului de brand de doctor am tinut cont de studii despre ce isi doresc pacientii de la doctori. Fata de raspunsul dat (nu am un avut astfel de studiu dar sunt cateva similare la care cartea face referinta) as mai adauga urmatoarele:

  1. Cred ca in designul brandului pe care il reprezinti este mai putin relevant ce vor pacientii astazi. Un medic trebuie sa fie autentic si sa isi creioneze reputatia in jurul unui set de valori pe care le poate imbratisa si  care il ajuta sa incante pe cei din comunitatea pe care o deserveste.
  2. Apple nu si-a intrebat clientii ce isi doresc atunci cand au oferit iPod, iPhone sau iPad. La fel ca si Henry Ford ceva mai sus. A facut ceva ce oamenii nu stiau ca le trebuie dar de care s-au bucurat.
  3. Consider ca este mult exagerata nevoia de cercetare de piata in marketingul din ziua de astazi. Este putin specific liderilor ci mai degraba celor care ii urmeaza. Este mai specifica corporatistilor care vor sa isi creeze un zid rezistent in jurul propriului scaun si mai putin antreprenorilor.

Din discutii am aflat ca domnul care a intrebat era preocupat de construirea unui brand al unui cabinet de stomatologie nou cu un singur medic. Cred ca o viziune „irezistibila” este de preferat unei cercetari scumpe si care it va spune ca azi e mai bine la stanga iar maine la stanga-imprejur.

Nicolae-Iordache Iordache (348 Posts)

Nicolae-Iordache IORDACHE este deopotrivă consultant, trainer și coach, vorbitor și autor. Absolvent al Facultății de Medicină din cadrul UMF “Carol Davila” din București în 1995, și-a completat studiile cu un program MBA oferit de Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio, SUA & CEU Budapesta, absolvit în 2002. Nu a practicat medicina niciodată, însă pe întregul parcurs al carierei a fost foarte aproape de medici. Și-a început activitatea profesională la Service Civil International – România -, însă cea mai mare parte a carierei și-a desfășurat-o în diferite funcțiuni de management domestice și internaționale a două companii farmaceutice - Richter Gedeon și Novartis. A publicat cărțile Cine ești tu, doctore?, primul ghid românesc pentru construcția brandului de doctor publicat în 2013 împreună cu Olivian Breda, si RePrezintă!-De ce și cum să îmbrățișezi discursul schimbării în sănătate. Pe lângă acestea, el mai îngrijește și blogul www.cetd.ro, dedicat educației non-curriculare pentru medici.


2 comentarii

  • Cata dreptate ai, Nicule. De atatea ori ne ascundem in spatele a ceea ce se numeste generic „nevoia clientului” ca uitam una din cele mai relevante definitii ale marketing-ului: „sa satisfaci nevoia pietei in timp ce educi consumatorul asupra acesteia”.

    D

  • Salut Nicu, salut Doru,

    Eu sunt Dragos, cel care a pus intrebarea in cadrul lansarii de la Iasi. In primul rand iti multumesc Nicu pentru atentia reala pe care o acorzi cititorilor tai. Faptul ca ai revenit asupra acestei intrebari si ea nu a ramas doar ceva care a „umplut” timpul acordat lansarii de carte este remarcabil.
    Sunt de acord cu necesitatea construirii brandului in jurul unui set de valori care il definesc pe medicul in cauza, dar faptul ca asteptarile clientilor (in termeni medicali numiti pacienti) conteaza mai putin, cred ca este o eroare.
    Exemplul lui Henry Ford este graitor in aceasta directie. Cea mai celebra replica a lui este „Poate fi orice culoare, dar sa fie negru!” facand referire la modelul Ford T. Ford nu a oferit americanilor automobilul (pe vremea lui existau cateva sute de producatori de masini in America). El a oferit americanilor o masina accesibila ca pret tuturor introducand conceptul de productie de serie. El a redus enorm costurile producerii masinii prin producerea unui singur model de masina, cu dotari minime si intr-o singura culoare – negru. El a raspuns asteptarilor, producand „o caruta” mult mai rapida dar la un pret apropiat de al unei carute normale. In momentul in care asteptarile americanilor s-au modificat, prin cresterea nivelului de trai, inacapatanarea lui Ford de a mentine conceptul initial (un singur model, simplu si intr-o singura culoare) l-a facut sa piarda pozitia de lider in favoarea celor care s-au adaptat noilor asteptari ale consumatorilor (cei de la General Motors).
    Cele doua exemple sunt clasice pentru „strategia oceanului albastru”. Voi urma exemplul autorului cartii „Cine esti tu doctore?” :), si o sa va recomand cartea „Strategia oceanului albastru” – W.Chan Kim/ Renee Mauborgne. Este una din cele mai riscante startegii care te poate face rege sau cersetor. Ea are la baza nu cunoasterea pietei, ci intuirea asteptarilor unei piete care nu exista si pe care tu trebuie sa o formezi.
    Fara suparare dar nu toti suntem geniali (precum Henry Ford sau Steve Jobs).

Trimite comentariu