FAQ me! (III) Cum arata viitorul cabinetelor individuale si al micilor clinici?

I: Care va fi viitorul cabinetelor medicale individuale si a clinicilor mici in contextul in care marii furnizori de servicii private de sanatate dispun de fonduri si capaciate de marketing semnificativ superioara.

R: Marii furnizori de servicii de sanatate sunt in mod evident o amenintare pentru cabinetele individuale. Iata doar cateva argumente:

  • Au mecanisme de creare a gravitatiei pacientilor catre aceste servicii (ex. carduri oferite companiilor, aparitii media);
  • Au servicii integrate (ex. au laborator in unitate, aparatura medicala etc.);
  • Isi pot amortiza mai usor investitiile in echipamente gratie numarului mare de pacienti care li se adreseaza;
  • Au sisteme de management care elimina o serie de erori;
  • Au departamente speciale care preiau incarcarea birocratiei de sistem (care va deveni si mai dificila odata cu aparitia mai multor case private de asigurari).

Pe dealta parte acestea au si o serie de neajunsuri mai greu de corectat pe termen mediu (urmatorii 5-10 ani).

  • Parte din ele sunt detinute de fonduri de investitii care pun presiune pe profitabilitate si rezultate pe termen scurt ceea ce lasa loc la erori si lipsa de viziune pe termen lung.
  • Fiind mari devin birocratice ele insele, asta demotivand personalul, cu impact major asupra calitatii serviciilor. Foarte multi dintre medicii pe care i-am intalnit lucrand pentru aceste organizatii cu norma intreaga sau colaboratori spun ca se simt insignifianti, exploatati si nesiguri de jobul lor. O regula de baza spune ca angajatii trateaza pacientii asa cum sunt tratati la randul lor de sefi sau companie.
  • Circuitele logistice ale acestora, alaturi de viziunea pe tremen scurt si mediu, lasa putin loc pentru crearea unei relatii pe termen lung, inalt personalizate, intre medic si pacient (de exemplu, un pacient va trebui sa sune pentru orice intr-un call center si sa explice mereu alcuiva ceea ce vrea).
  • Sunt mai putin flexibile in acoperirea anumitor nise (de exemplu abordari naturiste), in luarea unor decizii (de exemplu achizitionare de echipament) sau in crearea unui mediu prietenos si intim al cabinetului.
  • Vor fi mai interesate de abordari de masa (patologii cu frecventa crescuta in populatie) insa le vor ignora pe cele de nisa (patologii mai rare).

In concluzie, da, aceste unitati vor acapara o mare parte din pacientii care pot plati servicii medicale. Serviciile pe care acestea le ofera sunt la nivelul standardelor asteptate de multi dintre acesti pacienti. Vestea buna este ca ele nu vor acoperi toate nevoile tuturor pacientilor. Intotdeauna vor fi oameni care vor dori altceva. Nisa insa va fi mai mica si e posibil ca tot mai multi medici se vor lupta pentru ea. De aceea, construirea unui brand este vitala in aceste conditii.

Cabinetele medicale individuale vor trebui sa isi defineasca concret care va fi valoarea pe care o au de oferit pacientilor, iar aceasta valoare sa difere semnificativ de oferta gigantilor din sfera serviciilor medicale. Apoi vor trebui sa comunice eficace si extensiv aceasta valoare. De exemplu, in Marea Britanie exista cardiolog  care si-a dotat o caravana auto cu echipamente medicale de specialitate si merge cu „cabinetul” la poarta pacientului la ora la care  acesta asteapta medicul. In acest caz valoarea oferita este: „Suntem pregatiti si la dispozitia dumneavoastra cand si unde va convine”. Exista multiple posibilitati de a oferi valoare pacientului si a te diferentia prin aceasta.

Nicolae-Iordache Iordache (346 Posts)

Nicolae-Iordache IORDACHE este deopotrivă consultant, trainer și coach, vorbitor și autor. Absolvent al Facultății de Medicină din cadrul UMF “Carol Davila” din București în 1995, și-a completat studiile cu un program MBA oferit de Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio, SUA & CEU Budapesta, absolvit în 2002. Nu a practicat medicina niciodată, însă pe întregul parcurs al carierei a fost foarte aproape de medici. Și-a început activitatea profesională la Service Civil International – România -, însă cea mai mare parte a carierei și-a desfășurat-o în diferite funcțiuni de management domestice și internaționale a două companii farmaceutice - Richter Gedeon și Novartis. A publicat cărțile Cine ești tu, doctore?, primul ghid românesc pentru construcția brandului de doctor publicat în 2013 împreună cu Olivian Breda, si RePrezintă!-De ce și cum să îmbrățișezi discursul schimbării în sănătate. Pe lângă acestea, el mai îngrijește și blogul www.cetd.ro, dedicat educației non-curriculare pentru medici.


4 comentarii

  • Bune observatii si la tinta.E bine ca exista un astfel de site !
    !

  • Semnal de alarma pentru cei un pic mai vechi in bransa ca sa nu spunem invechiti….trebuie sa stii sa iti prezinti marfa si sa o vinzi ambalata altfel…si sa fie si buna…

  • Cel mai mult mi-a placut ‘lipsa de viziune pe termen lung’

  • Foarte obiectiv!
    Imi place partea cu profitabilitatea medicilor…. si viziunea pe termen
    scurt
    Super!!!!!!!!!!!!

Trimite comentariu