De ce este atat de greu?

Un paradox al zilelor noastre.

Spitalul de copii Marie Curia are o sectie noua de chirurgie cardiovasculara de doi ani (la care si eu am contribuit financiar) si nimeni nu lucreaza acolo. Cunosc multi medici care au investit bani grei in echiparea micilor lor afaceri medicale dar se plang ca nu au pacienti sau personal. Avem ce ne lipsea (tehnologie si cladiri frumoase) dar am pierdut ceea ce aveam: personal de incredere.

Ce este gresit?

Este foarte usor sa te decizi sa investesti in echipamente moderne de top. Alegerea nu este prea grea iar la pret nu prea ai ce negocia. Din pacate, aparatele singure nu pot face medicina, marketing si in cele din urma profit. Povestea este ca concurenta ta poate si ea sa faca credite ca sa isi doteze cabinetele. Chiar mai rau decat atat, aparatele de la anul pot fi mai performante decat ce ti-ai cumparat tu acum. Aproape la fel si in cazul amenajarii cladirilor. Concurenta poate sa isi amenajeze receptia mai frumos decat o faci tu.

Cu toate acestea pacientii nu vorbesc intre ei despre aparatele la care i-ai expus si nici despre cat de frumoasa este receptia ta. Ei vorbesc depre oamenii de acolo inclusiv despre receptionera ta (desi de multe ori refuza sa o vada dupa felul in care raspunde la telefon).

Care este raportul de investitie al cabinetului tau in tehnologie versus oameni (incluzandu-te aici si pe tine). Daca este mult supraunitar (catre infinit chiar) aproape degeaba ai dat banii pe tehnologie. Aceasta este o parabola, nu ma intereseaza scorul cu doua virgule. Ideea este ca atat cabinetele cat si clinice investesc aproape zero in personal, in lucrul lor in echipa si in cultura organizationala. Si este pacat pentru ca astfel de investitii sunt singurele aproape imposibil de copiat. Iar daca te temi ca iti pleaca angajatii tai gata pregatiti iti reamintesc ca mai rau decat sa ai angajati buni care sa-ti plece este sa ai angajati prosti ca sa-ti stea.

Nicolae-Iordache Iordache (346 Posts)

Nicolae-Iordache IORDACHE este deopotrivă consultant, trainer și coach, vorbitor și autor. Absolvent al Facultății de Medicină din cadrul UMF “Carol Davila” din București în 1995, și-a completat studiile cu un program MBA oferit de Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio, SUA & CEU Budapesta, absolvit în 2002. Nu a practicat medicina niciodată, însă pe întregul parcurs al carierei a fost foarte aproape de medici. Și-a început activitatea profesională la Service Civil International – România -, însă cea mai mare parte a carierei și-a desfășurat-o în diferite funcțiuni de management domestice și internaționale a două companii farmaceutice - Richter Gedeon și Novartis. A publicat cărțile Cine ești tu, doctore?, primul ghid românesc pentru construcția brandului de doctor publicat în 2013 împreună cu Olivian Breda, si RePrezintă!-De ce și cum să îmbrățișezi discursul schimbării în sănătate. Pe lângă acestea, el mai îngrijește și blogul www.cetd.ro, dedicat educației non-curriculare pentru medici.


5 comentarii

  • Eu n-am vazut niciun anunt de angajare in Viata medicala pt sectia asta, fie ea si Curia :)
    Apoi, in conditiile in care un specialist are 18 mil net plus ceva garzi plus bonuri de masa e mult mai convenabil sa plece in Germania ori in Franta.
    Atata vreme cat statul roman considera ca e normal ca un spital, ori o sectie sa fie facute din donatii, din mila publica adica,evident ca se asteapta ca si medicii sa vina sa faca voluntariat si, din loc in loc, sa devina carne de tun pentru procurori si judecatori, care ,ciudat, au salarii spre 150 de mil, nu 18.
    Cand statul roman va intelege sa plateasca medicul macar ca pe judecator( chiar daca medicul are de 10 ori mai multa scola decat un jurist !) si va scoate si posturile la concurs, fie si pe net, daca nu unde stie toata lumea, va fi bine si frumos si-n spitalele de stat.

  • Bine punctat… Brandul medical este un brand de servicii si spre deosebire de brandurile de produs, in brandurile de servicii cei mai importanti sunt oamenii care iti reprezinta brandul. Sper sa nu te superi dar as vrea sa recomand o carte in care se vorbeste (ce e drept destul de putin, doar un capitol) despre brandurile de servicii:”Despre brand” – Wally Olins, Editura Comunicare.ro. Acest tip de brand este mai nou in peisajul actual si o teoretizare a lui e dificil de facut.
    Revenind la tragica situatie a Romaniei ma intreb daca in loc de 288 de parlamentari (sau cati or fi in plus) si un presedinte dibolic, n-ar fi mai bine sa pastam 289 de medici (poate chiar mai multi). Imi pare rau, nu vreau sa politizez subiectul dar cred ca mare parte din celulele canceroase vin din zona pe care cu regret a trebuit sa o aduc in discutie.

  • Asa, bun :), vad ca s-a rezolvat cu comentariile.
    Stiti ce-ar mai trebui ?
    Nr. de vizite la fiecare post, dar cumva in functie de IP nu asa, daca eu intru de 7 ori ca va simpatizez, sa-mi numarati toate cele 7 vizite !
    Stiu precis ca e posibil, nu stiu cum se face, dar ma gandesc ca olivian, care e informatician, depisteaza el mecanismu’.

    Si o coloana in dreapta, de exemplu, unde sa se vada ultimele comentarii.
    si poate un blogroll, adica o lista cu bloguir misto.
    Eu am descoperit ieri unu, http://www.pediatrucluj. ii spune, tinut de o dr,Delia Chira se numeste,care, din pct meu de vedere, a inteles foarte bine notiunea de „brand de medic”.

    • Va multumim mult pentru idei! In mod cert vom implementa cateva dintre ele. Multumim si pentru sugestia de blog (pediatru cluj), ne uitam si, da, blogurile bune merita promovate. Vedem cum. Inca odata, multumim.
      Nicu

Trimite comentariu