Este medicul superior pacientului?

Probabil la fel de mult pe cat un instalator este superior medicului caruia i s-a spart o teava!

La prezentarea de ieri pe tema comunicarii cu pacientul faceam „lobby” pe doua teme: prima este aceea ca una din cauzele pentru care comunicarea merge prost este aceea ca una dintre parti se considera superioara celeilalte (si chiar face eforturi sa demonstreze asta) iar cea de-a doua este aceea ca medicii sa asculte fara sa intrerupa ce au pacientii de zis fix doua minute la inceputul conversatiei. Eu chiar cred multe diagnostice ar fi puse mai bine daca medicii si-ar asculta pacientii dupa modelul propus ba, mai mult, un numar mai mare de pacienti ar fi mai multumiti de medicul lor.

A existat freamat in sala iar cineva a obiectat ca isi aminteste perfect cum la semiologie li s-a spus ca medicul este superior pacientului (sper macar ca se referea in context spitalicesc sau de cabinet) si ca nu trebuie lasat pacientul sa spuna ce are de zis ci trebuie intervievat de doctor.

Poate ca este momentul sa ne indoim de ceea ce ne-au invatat profesorii nostri (asa cum, bunaoara, ne indoim din cand in cand si de ce ne-au invatat parintii). Fie si macar pentru aceea ca si unii si altii au fost crescuti in alte vremuri si o societate intrucatva diferita de cea in care ne desfasuram acum activitatea.

Iar daca nu esti de acord cu asta incearca sa fii de acord ca mecanicul auto iti este superior atunci cand te duci cu masina defecta in service!

 

Nicolae-Iordache Iordache (341 Posts)

Nicolae-Iordache IORDACHE este deopotrivă consultant, trainer și coach, vorbitor și autor. Absolvent al Facultății de Medicină din cadrul UMF “Carol Davila” din București în 1995, și-a completat studiile cu un program MBA oferit de Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio, SUA & CEU Budapesta, absolvit în 2002. Nu a practicat medicina niciodată, însă pe întregul parcurs al carierei a fost foarte aproape de medici. Și-a început activitatea profesională la Service Civil International – România -, însă cea mai mare parte a carierei și-a desfășurat-o în diferite funcțiuni de management domestice și internaționale a două companii farmaceutice - Richter Gedeon și Novartis. A publicat cărțile Cine ești tu, doctore?, primul ghid românesc pentru construcția brandului de doctor publicat în 2013 împreună cu Olivian Breda, si RePrezintă!-De ce și cum să îmbrățișezi discursul schimbării în sănătate. Pe lângă acestea, el mai îngrijește și blogul www.cetd.ro, dedicat educației non-curriculare pentru medici.


2 comentarii

  • „medicii sa asculte fara sa intrerupa ce au pacientii de zis fix doua minute la inceputul conversatiei. ”
    1.Adica sa-l las sa vorbeasca fix doua minute si dupa aia sa-l iau eu la intrebari ?
    2.Sau sa nu-l mai intrerup dupa 2 minute, asa cum se presupune ca fac, si sa-l las pe pacient sa vorbeasca despre si cum considera el?

    Eu cand chem instalatorul acasa ii spun „nu merge cutare chestie” si-l las apoi sa lucreze, nu-i dau sfaturi, nu-i explic eu ca teava de x inci si canepa si robinetul si etc etc..Adica fiecare cu ce stie mai bine, cu ce a invatat.
    Eu nu cred ca vreun medic se duce la service si se baga el sub masina sa repare, sau cheama instalatorul si-i arata el cum se repara caloriferul pt ca stie mai bine , ca a citit pe forum ! eu n-am vazut niciodata asa ceva.
    Foarte probabil ca n-ar dauna ca dr.sa stea nitel mai mult de vorba cu pacientii, sa le explice una alta, pe intelesul fiecaruia, dar sa picam acum in extrema „lasa-l pe el sa spuna tot ce are de spus si n-a avut cui „, nu e in regula.

  • Nu stiu de ce dar a fost inteleasa doar extrema.
    Da, lasa-l sa spuna tot ce are de spus daca incadreaza asta in doua minute. In functie de cat ii pasa de pacient, medicului i se vor parea ca ascultat 30 de secunde sau un sfert de ora (demonstrat stiintific:-).
    Ca pacient de data asta consider un gest de educatie sa fiu invitat la inceput: „Spuneti va rog ce ati patit si cum credeti ca va pot ajuta eu.” Si sa fiu ascultat doua minute fix. Desigur, pot fi si cazuri in care lipsa de educatie a unor pacienti duce la abuzuri pe seama timpului medicului. Dar a crede ca toti cei care ti se adreseaza sunt needucati pun sub semnul intrebarii educatia medicului. Sau alternative: egoul, reputatia.
    Daca vreun medic se indoieste de asta il invit sa se gandeasca cum a decurs interactiunea cu un pacient de care, duntr-un motiv sau altul, chiar i-a pasat. Foarte probabil ca a avut o alta atitudine/perceptie fata de timp.
    Sincer, daca am de ales, de ce as vizita sau asculta sfaturile un medic caruia declarat nu-i pasa de mine?

Trimite comentariu