Brandul de doctor peste ocean – o opinie la cald

De la o colega de facultate mult mai tanara (a terminat la zece ani dupa mine facultatea de medicina), plecata de sapte ani in cautarea unei altfel de aprecieri profesionale:

Ideea de a avea „brand personal” este foarte normala pentru cineva care isi doreste o cariera de succes. Bineinteles – „succesul'” poate fi definit in functie de ceea ce isi doreste fiecare de la cariera sa, si aici necesitatea unui anumit tip de brand poate varia. Dar cred cu tarie ca toti o facem intr-o masura sau alta – si asta pentru ca lucram intr-o profesie in care presupune reputatie si interactiunea cu oameni.
Parerea mea este ca multi medici in SUA isi creeaza acest brand fara a fi neaparat constienti ca asta fac. Experienta mea este limitata la cercurile academice din marile univerisitati si spitale universitare, si nu la office-urile private sau la industria farmaceutica. De exemplu, un assistant professor isi leaga cariera de o anumita boala prin experienta clinica excelenta pe care o are si prin cercetarea si publicatiile sale. Mai mult decat competenta clinica, acest assistant professor este preocupat de toate oportunitatile de network din domeniul sau, atat in cercurile academice cat si in cele din industrie, tine seminarii atat pentru comunitatea stiintifica cat si pentru publicul larg in general. Astfel in timp, devine un lider in domeniul sau… Brandul, desi legat initial de institutia de la care provine, va fi asociat mai mult cu persoana in sine si nu cu spitalul sau universitatea sa si se poate „muta”. Mai mult, brandul unui astfel de medic poate creste brandul institutiei si atrage pacienti, care ar alege alt spital altfel.
Cunosc foarte multe exemple de astfel de oameni, care sunt foarte buni in partea clinica, dar care reusesc sa-si extinda aria de competenta, cercul de cunoscuti si de influenta la nivel national. In SUA – a deveni profesor universitar presupune ca esti o autoritate la nivel national si international… si nu imi dau seama cum poti ajunge acolo daca nu ai un brand personal si daca nu stii how to market yourself… Nu este nimic rau cu asta, si individualismul in privinta asta este incurajat. Bineinteles, colaborarile si parteneriatul, a fi un team player – nu exclude ideea de a avea un brand personal puternic.
De asemenea cred ca aceasta idee de brand personal este o parte integranta a educatiei medicale din US. Cel mai mic exemplu – pentru a fi aceptat intr-un rezidentiat/job/grant trebuie sa scrii o scrisoare de 1-2 pagini intitulata „Personal statement” in care sa explici de ce vrei sa faci un anumit rezidentiat si cat de extraordinar esti! Cred ca pana acum in cariera mea medicala am scris peste 4 personal statements – greu daca vii din Romania si invatat de mic ca trebuie sa fii modest si in banca ta… Dar lucurile astea se invata repede si sunt absolut necesare ca sa poti razbate aici.
Oricat de mult am vrea sa ignoram partea de marketing a medicinii… aceasta este o parte integranta a carierei noaste – in orice subdomeniu din medicina alegem sa lucram. In final, toti ne dorim sa avem un loc de munca in care sa fim recompensati si apreciati corect pentru munca noastra.
Asa ca in concluzie Dl. Dr. Iordache – cred ca initiativa de „impresariat medical” sau educatie in acest sens pentru medicii din tara este extraordinara si va sfatuiesc sa perseverati!

DIANA STANESCU – 

Fellow at Pediatric Scientist Development Program,

The Children’s Hospital of Philadelphia

Nicolae-Iordache Iordache (348 Posts)

Nicolae-Iordache IORDACHE este deopotrivă consultant, trainer și coach, vorbitor și autor. Absolvent al Facultății de Medicină din cadrul UMF “Carol Davila” din București în 1995, și-a completat studiile cu un program MBA oferit de Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio, SUA & CEU Budapesta, absolvit în 2002. Nu a practicat medicina niciodată, însă pe întregul parcurs al carierei a fost foarte aproape de medici. Și-a început activitatea profesională la Service Civil International – România -, însă cea mai mare parte a carierei și-a desfășurat-o în diferite funcțiuni de management domestice și internaționale a două companii farmaceutice - Richter Gedeon și Novartis. A publicat cărțile Cine ești tu, doctore?, primul ghid românesc pentru construcția brandului de doctor publicat în 2013 împreună cu Olivian Breda, si RePrezintă!-De ce și cum să îmbrățișezi discursul schimbării în sănătate. Pe lângă acestea, el mai îngrijește și blogul www.cetd.ro, dedicat educației non-curriculare pentru medici.


Trimite comentariu