1 iunie, o zi în care copiii scapă de abuzul instituționalizat *)

In joaca, despre stiinta. Fireste ca nu la scoala.

In joaca, despre stiinta. Fireste ca nu la scoala.

Ea este fiica mea Luana. Dar poti schimba si sa pui portretul copilui tau. Este in clasa a cincea. Merge la o scoala reglementata de autoritatile din Romania. Peste 7 ani, daca lucrurile isi urmaza cursul firesc,  va termina scoala, sa speram, sanatoasa.

Ce va fi invatat de la scoala alaturi de colegii ei despre a trai sanatos?

  1. Ca poate fi supusa mai usor de catre persoane care ii controleaza nevoile vitale. Ca invatatoarea sau un profesor poate decide ca nu bea nimeni apa in timpul orei pentru ca asa considera el. Iar aceste considerente au intaietate in fata nevoilor fiziologice de hidratare in pofida faptului ca hidratarea insasi ajuta tocmai la cognitia necesara procesului educativ. Ca chiar atunci cand trebuia sa invatam ca “pentru o viata sanatoasa consumati 2 litri de lichide” prevaleaza considerente disciplinare inchipuite alaturi de cruzime constientizata sau nu.
  2. Ca traim o lume pe repede inainte in care “pentru o viata sanatoasa respectati mesele principale ale zilei” este doar o lozinca fara fond pentru un corp profesoral care le cere copiilor sa vina la scoala cand la ora 11, cand la 12, cand la 13. Asa cum se intampla in multe scoli din Bucuresti. Da, exact asa, un grup de oameni care se gandesc mai mult la ei decid ca tu copile sa nu ai nici dimineti si nici dupa-amieze libere pentru tine, nici macar o masa de pranz asa cum s-ar cuveni.
  3. Ca legile sau reglementarile in vigoare sunt optionale, cu toate riscurile implicate, tocmai pentru aceia care te invata ca trebuie sa fii un cetatean care respecta legea. Mar refer aici la ordinul MS 1955 din 1995 care stipuleaza: “Conducerile unităţilor pentru educarea şi instruirea copiilor şi tinerilor vor asigura în aşa fel activitatea şcolară a elevilor, încât între tura de dimineaţă şi cea de după-amiază să existe o pauză de cel puţin o oră pentru efectuarea curăţeniei grupurilor sanitare şi a spaţiilor de învăţământ.” Aceasta prevedere pare ca este optionala pentru majoritatea scolilor din Bucuresti. Ce atata igiena!
  4. Ca pauzele dintre ore sunt o piedica in a termina mai repede programul si a pleca acasa asa ca pot fi reduse pana aproape de extinctie. Includem aici si recreatia mare in ciuda faptului ca aceasta este foarte importanta atat pentru cognitie si mentinerea atentiei la ore cat si pentru sanatatea si echilibrul, inclusiv emotional, al copiilor. In mod obisnuit, acolo unde recreatia mare mai exista e folosita de elevi pentru a se hrani in tihna, socializare sau miscare.
  5. Ca nicio greutate nu-i prea mare atunci cand profesorul tau isi doreste ca tu sa cari zilnic un manual, o culegere de probleme, un caiet de clasa si unul de teme. Caiete care musai sa aiba o anume grosime. Chiar daca toate aceste carti, caiete, rechizite se aduna intr-un ghiozdan mult prea greu si periculos pentru o fragila coloana vertebrala a unor copii deprinsi tot mai putin cu exercitiul fizic.

Astazi, de intai iunie toti ne aratam iubirea fata de copii. Parlamentarii au organizat porti deschise, Gabriela Firea va mai face o actiune de PR, ministerul invatamantului stabileste cu cat ii va premia pe olimpicii natiunii, televiziunile se vor umple de reportaje despre copilaria fericita. Multi parinti isi vor duce copii la Mec sau vor cumpara produse mult prea zaharoase cu care spera ca vor indulci copilaria vlastarelor lor. Apoi vom reveni la normalul nostru. Destul de bolnav din cate v-am prezentat.

Bine ca macar este zi libera; nu mai merg la scoala pentru inca o doza de abuz institutionalizat.

*) Este adevarat, nu toti copii sufera ce cele de mai sus. Exista scoli in care lucrurile se desfasoara corect cu multa grija si compasiune fata de cei mici. Si privesc la acest lucru cu speranta.

Nicolae-Iordache Iordache (342 Posts)

Nicolae-Iordache IORDACHE este deopotrivă consultant, trainer și coach, vorbitor și autor. Absolvent al Facultății de Medicină din cadrul UMF “Carol Davila” din București în 1995, și-a completat studiile cu un program MBA oferit de Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio, SUA & CEU Budapesta, absolvit în 2002. Nu a practicat medicina niciodată, însă pe întregul parcurs al carierei a fost foarte aproape de medici. Și-a început activitatea profesională la Service Civil International – România -, însă cea mai mare parte a carierei și-a desfășurat-o în diferite funcțiuni de management domestice și internaționale a două companii farmaceutice - Richter Gedeon și Novartis. A publicat cărțile Cine ești tu, doctore?, primul ghid românesc pentru construcția brandului de doctor publicat în 2013 împreună cu Olivian Breda, si RePrezintă!-De ce și cum să îmbrățișezi discursul schimbării în sănătate. Pe lângă acestea, el mai îngrijește și blogul www.cetd.ro, dedicat educației non-curriculare pentru medici.


Trimite comentariu